Οἱ Ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανὸς κατάγονταν ἀπὸ τὴ Μικρὰ Ἀσία καὶ δὴ τὴν Κιλικία. Ὁ πατέρας τους, ἀρχικὰ εἰδωλολάτρης, ἔγινε χριστιανὸς χάρη στὴ συμβολὴ τῆς πιστῆς γυναίκας τοῦ ἁγίας Θεοδότης, ποὺ τιμᾶται αὐτὸ τὴν Ἐκκλησία μας στὶς 2 Ἰανουαρίου.

Τὰ δύο ἀδέλφια, ποῦ ἔζησαν τὸν 3ο αἰώνα, ἀνατράφηκαν ἐν παιδεία καὶ νουθεσία Κυρίου (Ἔφεσ. 6, 4) ἀπὸ τὴ μητέρα τους, ἡ ὁποία ἐνωρὶς εἶχε μείνει χήρα, καὶ ἐμπνεύσθηκαν νὰ ζήσουν ἀφιερωμένα στὸν Ἰησοῦ Χριστό. Ἀφοῦ ἀπέκτησαν τὰ ἐφόδια καὶ τὶς γνώσεις τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης, ἀποχαιρέτισαν ὅλα του κόσμου τούτου τὰ τερπνὰ καὶ ἐπιδόθηκαν στὴν ἰατρεῖα τῶν ψυχῶν καὶ τῶν σωμάτων, θεραπεύοντες πάσαν νόσον… καὶ οὐκ ἀνθρώποις μόνον ἐπικουροῦντες ἀλλὰ καὶ κτήνεσιν, καθὼς ἀναφέρει ὁ συναξαριστής τους. Δηλαδή, ἀφοσιώθηκαν στὸ νὰ γιατρεύουν ψυχὲς καὶ σώματα, θεραπεύοντας κάθε ἀρρώστια καὶ βοηθώντας ὡς πρὸς αὐτὸ ὄχι μόνο ἀνθρώπους ἀλλὰ καὶ ζῶα.

Ἔχοντας ἔντονο ἀποστολικὸ ζῆλο ἔδειχναν ἰδιαίτερη ἐπιμέλεια καὶ γιὰ τὴ διάδοση τοῦ εὐαγγελικοῦ μηνύματος στοὺς ἀσθενεῖς καὶ τὸ οἰκογενειακό τους περιβάλλον. Τοὺς μιλοῦσαν γιὰ τὸ Σωτήρα Χριστό. Τοὺς βοηθοῦσαν νὰ γνωρίσουν τὴ διωκόμενη τότε πίστη γιὰ νὰ σώσουν τὴν ἀθάνατη ψυχή τους. Ἔτσι πολλοὶ ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες γίνονταν χριστιανοὶ χάρη στὴ διδασκαλία τῶν δύο ἰατρῶν.

Ὅπως καὶ οἱ συνώνυμοί τους Κοσμᾶς καὶ Δαμιανός, οἱ Ρωμαῖοι, ἔτσι καὶ αὐτοὶ δὲν ἔπαιρναν ἀμοιβὴ γιὰ τὶς ἰατρικὲς τοὺς ὑπηρεσίες. Ἦταν ἀνάργυροι. Καὶ μάλιστα πρόσφεραν στοὺς ἔχοντες ἀνάγκη ἀσθενεῖς ἀπὸ τὴ δική τους περιουσία. Ἐξαιτίας τῆς βαθιᾶς τους πίστης εἰσακουόταν ἡ προσευχή τους στὸν Θεὸ καὶ στὶς πολὺ δύσκολες περιπτώσεις θαυματουργοῦσαν. Τὸ ἀποτέλεσμα ἦταν νὰ προστρέχουν σ’ αὐτοὺς δαιμονισμένοι, χωλοί, τυφλοί, ἄρρωστοι ποῦ ἔπασχαν ἀπὸ ἀνίατα νοσήματα καὶ νὰ βρίσκουν τὴ θεραπεία τους.

Οἱ ἅγιοί της Κιλικίας Κοσμᾶς καὶ Δαμιανὸς δὲν ἔδρασαν μόνο στὴν περιοχὴ αὐτή, ἀλλὰ πήγαιναν καὶ στὶς γειτονικές, ἐπιτελώντας σημαντικὸ ἱεραποστολικὸ καὶ θεραπευτικὸ ἔργο.
Ἔτσι ἡ φήμη τοὺς διαδόθηκε σ’ ὅλη τὴ μικρασιατικὴ χερσόνησο. Σύμφωνα μὲ τὸ Συναξάριο τοῦ Μηναίου (1ης Νοεμβρίου) καλῶς τὸν ἑαυτῶν βίο διαπεράσαντες, ἐτελειώθησαν ἐν εἰρήνη, δηλαδὴ ἀφοῦ πέρασαν ἥσυχά τα χρόνια της ζωῆς τους, πέθαναν εἰρηνικά, τὰ δὲ λείψανά τους κατατέθηκαν ἐν τόπω καλουμένω Φερεμᾶν.

Οἱ δύο αὐτοὶ ἅγιοι τιμῶνται ἀπὸ τοὺς σημερινοὺς χριστιανοὺς πάρα πολύ, ἀλλὰ ἴδια τιμὴ γνώρισαν καὶ κατὰ τὴ βυζαντινὴ περίοδο. Ὁ αὐτοκράτορας Ἰουστινιανὸς μετέφερε στὴν Κωνσταντινούπολη τὰ λείψανά τους καὶ τὰ τοποθέτησε σὲ μεγαλοπρεπῆ ναὸ ποῦ ἔχτισε, ἐνῶ λίγο ἀργότερα αὐτὰ μεταφέρθηκαν στὴ Ρώμη καὶ ἐναποτέθηκαν σὲ βασιλικὴ ποὺ ἀνηγέρθη πρὸς τιμήν τους. Ὁ ναὸς αὐτὸς σχετίζεται μὲ τὸ θαῦμα τῆς μεταμόσχευσης ποδιοῦ, ποῦ εἶναι γνωστὸ ὡς «θαῦμα τοῦ μαύρου ποδιοῦ».

Δημοσιεύματα σὲ ἐπιστημονικὰ ἰατρικὰ περιοδικά, ξένα καὶ ἑλληνικά· ἀποδίδουν στοὺς ἅγιους Κοσμᾶ καὶ Δαμιανὸ τὴν πρώτη μεταμόσχευση ποδιοῦ, ὅταν «ἀκρωτηρίασαν ἑνὸς ἀνδρὸς τὸ κάτω ἄκρον, τὸ ὁποῖον ἔπασχεν ἀπὸ γάγγραιναν καὶ τὸ ἀντικατέστησαν μὲ ἑνὸς ἄλλου ὑγιοῦς Ἄραβος, ὁ ὅποιος μόλις εἶχε πεθάνει».
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος πλ. δ’.
Ἅγιοι Ἀνάργυροι καὶ θαυματουργοί, ἐπισκέψασθε τὰς ἀσθενείας ἠμῶν·
δωρεὰν ἐλάβετε, δωρεὰν δότε ἠμίν.

Ἕτερον Ἀπολυτίκιον. Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείου Πνεύματος, τὴ χειρουργία, θεραπεύετε, παντοίας νόσους, σὺν Κοσμᾶ Δαμιανὲ οἱ Ἀνάργυροι· ὁ γὰρ Σωτὴρ ἰατροὺς ὑμᾶς ἔδειξεν, εἰς περιποίησιν πάντων καὶ ἴασιν· ὅθεν ρύσασθε, παθῶν δυσαλθῶν καὶ θλίψεων, τοὺς ποθῶ τῷ ναῶ ὑμῶν προστρέχοντας.

Κοντάκιον. Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεῖς ἐν τῷ Σταυρῶ.
Ἐκ τῆς Ἀσίας ὥσπερ δύο ἀστέρες, ἑξανατείλαντες Ἀνάργυροι θεῖοι, τὴ οἰκουμένη λάμπετε θαυμάτων ταῖς αὐγαῖς, νόσους μὲν ἰώμενοι, καὶ δεινὰς καχεξίας, χάριν δὲ παρέχοντες, τοῖς πιστοῖς εὐρωστίας, Δαμιανὲ θεοφρον καὶ Κοσμᾶ, χειμαζομένων, λιμένες πανεύδιοι.

Ἕτερον Κοντάκιον Ἦχος β’.
Οἱ τὴν χάριν λαβόντες τῶν ἰαμάτων, ἐφαπλοῦτε τὴν ρῶσιν τοῖς ἐν ἀναγκαις, Ἰατροὶ θαυματουργοὶ ἔνδοξοι, ἀλλὰ τὴ ὑμῶν ἐπισκέψει, καὶ τῶν πολεμίων τὰ θράση κατευνάσατε, τὸν κόσμον ἰώμενοι ἐν τοῖς θαύμασιν.

Κάθισμα Ἦχος πλ. δ’. Τὴν Σοφίαν.
Οὐρανόθεν θαυμάτων τὴν δωρεάν, παραδόξως λαβόντες παρὰ Χριστοῦ, πάντα θεραπεύετε, ἀενάως τὰ πάθη· ἐν ὑμὶν γὰρ ὤφθη, ἡ χάρις τοῦ Πνεύματος, χορηγοῦσα θείων, ἰάσεων δύναμιν· ὅθεν καὶ ἀφθάρτων, ἀγαθῶν εὐπορίαν, τὴ πίστει ἐκτήσασθε, ἀναργύρω φρονήματι, Θεοφόροι Ἀνάργυροι, πρεσβεύσατε Χριστῷ τῷ Θεῶ, τῶν πταισμάτων ἄφεσιν δωρήσασθαι, τοῖς ἐορτάζουσι πόθω, τὴν ἁγίαν μνήμην ὑμῶν.

Ὁ Οἴκος
Πάσης συνέσεως καὶ σοφίας ὑπέρκειται ὁ λόγος τῶν σοφῶν ἰατρῶν· τοῦ γὰρ Ὑψίστου χάριν λαβόντες, ἀοράτως τὴν ρῶσιν δωροῦνται πάσιν· ὅθεν καμοί, διηγήσεως χάριν δεδώρηνται, ὑμνῆσαι ὡς θεοφόρους, εὐαρέστους Θεοῦ καὶ θεράποντας, ἰαμάτων πλήθη παρέχοντας· ἀλγηδόνων γὰρ πάντας λυτροῦνται, τὸν κόσμον ἰώμενοι ἐν τοῖς θαύμασι.

Μεγαλυνάριον.
Οἴα πὲρ θεράποντες ἰατροί, ψυχῶν καὶ σωμάτων, ἀσθενείας ὀδυνηρᾶς, ἰάσασθε τάχος, ἀρρήτω ἐπισκέψει, ἠμῶν θαυματοβρύται, σοφοὶ Ἀνάργυροι.
Οἱ Ἅγιοι Κοσμᾶς καὶ Δαμιανὸς ἀπὸ τὴ Μ. Ἀσία ἑορτάζουν στὶς 1 Νοεμβρίου.
http://xristianos.gr
Tags:
Συναξάρι Βίοι Ἁγίων

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *